Vandaag staat Gibraltar op het programma. Ook naar Gibraltar is het minder dan een uurtje rijden. We moeten niet vergeten paspoorten mee te nemen, want Engeland (waar Gibraltar onder valt) is geen schengenland. De auto hebben we geparkeerd net voor de grens. Te voet de grens over is toch makkelijker ( zeker als het druk is ) dan met de auto. We weten dat direct over de grens er al taxi busjes zijn voor de tour die we willen gaan doen.

Taxi tour Gibraltar

Meteen bij de grens heb je een informatiebalie die alles uitlegt over de tour, we zullen 4 bezienswaardigheden gaan zien. De taxi heeft een minimum van 4 personen nodig voor een tour. Omdat Fay gratis is zouden we moeten wachten op nog 2 andere personen voordat de tour van start zal gaan. Wanneer we voor 3 personen zouden betalen, dan zouden we een prive-tour krijgen en hoefden we niet te wachten. Omdat het niet echt hoogseizoen is, hebben we besloten om voor de privé tour te gaan. We houden namelijk niet van wachten. Het taxi busje zal ons naar Europa point, St.Michael’s Cave, the Apes Den en naar The Great Siege Tunnels brengen.

Na eerst door smalle straatjes te zijn gereden, kwamen we uit bij Europa point. Vanaf hier konden we Afrika zien liggen. Een leuk uitzicht, zeker met al de schepen die er waren. Achter ons op de rots, zag je nog het Kanon staan, die een bereik had van 24 kilometer en dus Afrika kon halen.

Na deze stop reden we verder naar St.Michael’s Cave, ik was hier al eens geweest, maar toch weer leuk om te zien. Zelfs Fay riep telkens “mooi mooi”. Deze grot was gemaakt/ingericht om als ziekenhuis te dienen in de tweede wereldoorlog. Maar omdat de Duitsers, Spanje niet zijn binnen gevallen,is deze nooit in gebruik geweest.

Na de grot bezichtigd te hebben, zijn we doorgereden naar the Apes Den. Hier kom je veel berber aapjes tegen die in Gibraltar leven. Onderweg zagen we nog wel het nieuwe vliegdek schip van Engeland: de Queen Elizabeth II net afmeren. Toch leuk om te zien. De eerste apen hadden we al bij de uitgang van de grot gezien, maar hier waren er wel erg veel. Van grote oude tot hele jonge kleintjes. Voordat we het wisten, sprong er een bij Fay op haar schouders. Dat vond ze toch wel een beetje eng. En niet veel later had Nicole er 3 op haar zitten.

Met weer een ervaring rijker, zijn we doorgereden naar The Great Siege Tunnels. Hier laten ze zien hoe honderden jaren geleden de rots beschermd werd. In deze tunnels zagen we nog net een vliegtuig opstijgen van het vliegveld. Leuk om te zien dat dan de slagbomen dicht gaan voor het verkeer en nadat het vliegtuig is vertrokken, deze weer opengesteld wordt voor het verkeer. Later zullen we nog over de landingsbaan wandelen naar de grens toe.

Na een indrukwekkende tour zijn we afgezet in het centrum om nog wat te shoppen en wat te eten. Als je in Engeland bent, mag Fish en Chips natuurlijk niet ontbreken. Na onze lunch was het tijd om Gibraltar weer te verlaten, sigaretten en drank waren ingeslagen. Ook was Nicole geslaagd in de “NEXT” voor kleertjes voor Milo en ik had mijn koelkast magneetje. We zijn naar de grens terug gelopen, dit is maar 15 minuten lopen en we wilden de landingsbaan wel eens te voet gedaan hebben. Eenmaal terug bij de auto, was het tijd om terug naar Estepona te gaan. Onderweg viel er onze eerste regen. Nou ja, regen, de eerste druppels. Gelukkig waren dit ook meteen de laatste druppels die we deze korte vakantie te zien zouden krijgen.

Restaurant Don Juan

Na een kleine siësta en ons opgefrist te hebben, was het tijd om te gaan eten. Ook dit restaurant had ik uitgezocht op internet. Het lag wel op ongeveer 11 kilometer rijden van het appartement. maar volgens de NAVMII app was het maar 10 minuten. Aangekomen bij het restaurant bleek dat de keuken pas om 19 uur weer openging. Tja daar hadden we natuurlijk geen rekening mee gehouden. Spanjaarden eten nu eenmaal later als wij Nederlanders. Na alle optie’s doorgenomen te hebben, toch maar besloten om te wachten met een drankje op het terras. Als voorgerecht namen we diverse Tapas en als hoofdgerecht Paella. Fay nam de Spaghetti Bolognese.

De Tapas waren heerlijk en de Spaghetti volgens mij ook aan Fay te merken, alleen de Paella was niet zoals wij hem graag hadden. Blijkt toch dat je voor de echte Paella naar Valencia en omstreken moet denk ik. Maar het restaurant met zijn vriendelijke personeel was wel goed, zo goed dat we de volgende dag weer terug wilden komen. Dat de paella niet naar onze smaak was, was geen fout van het restaurant, maar meer een foute keuze van ons als gerecht. Na deze late diner terug naar het appartement. Fay naar bed gebracht en nog even na buurten en Netflix kijken.