Elk jaar ga ik (Ron) met Carnaval weg, tenminste dat probeer ik. Maar dat is makkelijker gezegd als gedaan. Elke keer weer stel ik mezelf de volgende vraag; ga ik alleen of neem ik iemand mee? Zoals je misschien al gelezen hebt ergens op deze site, ben ik al een keer met mijn dochter (2015) en zoon (2016) weggeweest. En in 2017 ben ik alleen op pad geweest. Dit jaar leek het me leuk om niet alleen met mijn dochter te gaan, maar ook met mijn kleindochter Fay. Zij is dan bijna 4 jaar oud als we gaan en dit leek mij een mooie leeftijd om voor het eerst te vliegen.

Vliegen?

Ik zelf heb al regelmatig gevlogen en moet eerlijk zeggen dat ik niet van kinderen hou in het vliegtuig. Tenminste, krijsende kinderen haha. Ik snap dat het voor een kind moeilijk is en dat het veel nieuwe leuke en niet leuke indrukken krijgt van het vliegen. Misschien last van de oren, enkele uren in een toch kleine ruimte met heel veel vreemden mensen. Hou ze dan maar eens bezig en “stil”.

Nu moet ik zeggen dat Fay een kleine meid is die zich goed aanpast aan de omgeving. In restaurants etc ‘gedraagt’ ze zich altijd keurig. Natuurlijk het is een kind en zo gedraagt ze zich dan ook, maar ze vormt vrijwel nooit een overlast voor andere gasten. Mijn familie weet dat ik wat dat betreft misschien een ouwe zeikerd ben. Maar als ik bijvoorbeeld uit eten ga wil ik nooit overlast bezorgen aan andere gasten. Ik heb altijd geroepen: als je met kinderen uit eten gaat, kies dan bijvoorbeeld een pannenkoeken restaurant en niet naar een “chique” restaurant. Maar eerlijk is eerlijk, met Fay wil en kan ik in elk restaurant eten, zonder dat ik me ongemakkelijk voel.

Dus heb ik besloten dat ik tijdens Carnaval 2018 graag met mijn dochter Nicole en kleindochter Fay op reis wilde. Toen ik hun dus dit voorstelde, was Fay vooral enthousiast dat ze met opa op vakantie mocht. Samen met Nicole ben ik een bestemming gaan zoeken. Vooral de temperatuur op de bestemming was belangrijk, en vliegen was dus ook een optie wat mij betreft.

Waar naar toe?

Verschillende bestemmingen hebben de revue gepasseerd; Canarische eilanden, Florida, Kaapverdische eilanden, Egypte, Griekenland en Portugal zijn er een paar van. Na alles op een rijtje gezet te hebben, was heel lang vliegen geen optie. Ook vertrek vanaf Eindhoven airport had onze voorkeur. Tevens de vertrektijden waren heel belangrijk, we wilden niet midden in de nacht op een vliegveld staan met een kleine meid van bijna 4. Ook de reisperiode was belangrijk. Het liefst zaterdag vertrekken en dinsdag terug. Eventueel dagje eerder vertrek en eentje later terug was ook mogelijk.

Costa del Sol!

Na het internet afgestruind te hebben zijn we op de volgende bestemming gekomen. De Costa del Sol is het geworden. Met een gemiddelde temperatuur rond 17 graden is het heerlijk vergeleken met Nederland in februari. We vliegen zaterdagmorgen met Ryanair naar Malaga en zullen dinsdagavond met Transavia terugvliegen. Terugvliegen met Ryanair was ook mogelijk (en goedkoper) maar dan hadden we al om 04:30 uur op vliegveld Malaga moeten zijn voor de terugvlucht en dat is met een kleine meid niet echt ideaal. Trouwens voor volwassenen ook niet haha. De vluchten duren ongeveer 3 uur en dat is lang genoeg voor een eerste keer.

Slaapplaats zoeken

Nadat we de vluchten geboekt hadden, was het tijd om een onderkomen te vinden. Ik ben nogal fan van booking.com zeg ik eerlijk. In het verleden vaak via hier geboekt en nooit problemen ondervonden. Ook regelmatig moeten annuleren en ook dit gaf nooit problemen. Voor mij is het belangrijk om te krijgen wat je kiest. Een hotel moet voldoen zoals staat aangegeven. Reviews van eerdere gasten lees ik altijd en helpen mij met mijn keuze.

Ook dit keer ben ik dus via Booking.com gaan zoeken. Mijn eerste voorkeur ging uit naar een verblijf in Gibraltar. Met zo’n 130 km van Malaga Airport is het goed te doen na een vlucht. Een echte must was aparte slaapkamers. Want opa, dochter én kleindochter op één slaapkamer is niet wat je wilt. Daarnaast moest er minimaal 1 slaapkamer ook twee aparte bedden hebben voor Fay en Nicole. Maar de voorkeur was toch drie slaapkamers. Na al deze voorkeuren ingevoerd te hebben, was er in Gibraltar geen goed onderkomen beschikbaar. We hadden wel een privejacht gevonden wat nog als beste tevoorschijn kwam. Maar op een boot met 17 graden en een meisje van 4 zonder zwemdiploma vonden wij niet heel geschikt.

Uiteindelijk een prachtig appartement gevonden in Estepona. Drie slaapkamers, drie badkamers en Estepona ligt tussen Malaga en Gibraltar in. Dus in de paar dagen dat we er zijn, kunnen we eventueel Gibraltar bezoeken wat maar een klein uurtje rijden is.

Vervoer

En als laatste hebben we natuurlijk ook vervoer nodig. Er zijn verschillende mogelijkheden, we kunnen natuurlijk een taxi pakken elke keer als we ergens naar toe willen en ook openbaar vervoer zal wel een optie zijn. Het appartement wat we geboekt hebben heeft ook een shuttle service als optie.

Maar eigenlijk hoefden we hier niet lang over na te denken. Een huurauto is het meest ideaal. Hier geldt eigenlijk hetzelfde als bij booking.com. Wanneer ik voor het buitenland een huurauto zoek, ga ik direct naar Sunnycars.nl. Dit bedrijf doet zaken met veel verhuurders en het grote voordeel is, je bent voor alles verzekerd. Zelfs je eigen risico krijg je terug bij schade. Dus als je zorgeloos (en dat wil ik altijd) op vakantie wil, huur dan via Sunnycars.

Via hun site konden we al een auto huren vanaf € 60,00 voor 4 dagen en dat met all-inclusive service. Welke auto we wilden was wel even zoeken; minimaal 4 deuren, plaats voor kinderstoeltje, beetje van formaat, het liefst automaat (het is tenslotte vakantie hé) en natuurlijk niet te duur. Nu zag ik dat ze bij Sunnycars ook auto’s hadden met “Geen waarborg”. Nu heb ik gelukkig met een huurauto nooit schade gehad en heb dus ook altijd mijn eigen risico terug gehad of is deze nooit van mijn creditcard afgeschreven. Maar de gedachte dat er € 1000,00 afgeschreven wordt en dat ik deze weer moet indienen bij Sunnycars en het daarna pas weer teruggestort wordt, gaf toch geen lekker gevoel. Dus het “geen waarborg” pakket sprak mij wel aan.

Uiteindelijk een Audi A3 automaat gevonden bij een verhuurder met “geen waarborg” dus deze gereserveerd. Deze verhuurder heeft geen vestiging op de luchthaven zelf, maar met een shuttle service worden we naar de auto gebracht en ook weer terug.

Onze concrete plannen

We gaan met carnaval 2018 naar Estepona en omgeving. We vliegen zaterdag 10 februari om 10:45 uur met Ryanair vanaf Eindhoven naar Malaga. Daar rijden we met de Audi naar Estepona waar we 3 nachten verblijven in Hanami Alcazaba Penthouse. Op dinsdag 13 februari vliegen we om 19:00 uur vanaf Malaga weer terug naar Eindhoven. Wat we tijdens ons verblijf allemaal zullen gaan doen, is nog niet bekend.